تبلیغات
انتظار.... - آداب مخصوص زیارت امام حسین (ع)
 

 
آداب مخصوص زیارت امام حسین (ع)

آداب مخصوص زیارت امام حسین علیه السلام

مقصد دوم:در آدابى است كه زائر حضرت‏ سیّد الشّهدا علیه السّلام باید آنها را در راه زیارت و در آن حرم مطهر مراعات كند

و آن چند چیز است:اوّل:پیش از آن‏كه از خانه بیرون رود،سه روز روزه بدارد و روز سوم غسل كند،چنان‏كه امام صادق علیه السّلام‏ به صفوان دستور العمل دادند و در ذكر زیارت هفتم خواهد آمدو شیخ محمّد بن مشهدى در مقدمات زیارت«عیدین»ذكر فرموده‏ كه چون زیارت آن حضرت را اراده كنى،سه روز روزه بدار و روز سوم غسل كن و اهل و عیال خود را نزد خود جمع كن و بگو:
اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْتَوْدِعُكَ الْیَوْمَ نَفْسِی وَ أَهْلِی وَ مَالِی وَ وُلْدِی وَ كُلَّ مَنْ كَانَ مِنِّی بِسَبِیلٍ الشَّاهِدَ مِنْهُمْ وَ الْغَائِبَ اللَّهُمَّ احْفَظْنَا [بِحِفْظِكَ‏] بِحِفْظِ الْإِیمَانِ وَ احْفَظْ عَلَیْنَا اللَّهُمَّ اجْعَلْنَا فِی حِرْزِكَ وَ لا تَسْلُبْنَا نِعْمَتَكَ وَ لا تُغَیِّرْ مَا بِنَا مِنْ نِعْمَةٍ وَ عَافِیَةٍ وَ زِدْنَا مِنْ فَضْلِكَ إِنَّا إِلَیْكَ رَاغِبُونَ
خدایا من امروز به تو مى‏سپارم خودم و خاندانم و مال و فرزاندم،و هركه را به شكلى از من‏ بوده،حاضرشان و غیبشان را.خدایا نگهدار ما را با نگهدارى‏ات،به نگهدارى ایمان‏ و بر ما حافظ باش.خدایا ما را در پناهت قرار ده،و نعمتت را از ما مگیر،و آنچه ما راست از نعمت و سلامت‏ كامل تغییر مده،و از فضلت بر ما بیفزا،كه ما مشتاق به سوى توایم.
آنگاه از منزل خود با حال خشوع بیرون رو و بسیار بگو:لا اله الاّ اللّه و اللّه اكبر و الحمد للّهو ثناى خدا بر زبان جارى كن و بر پیامبر و آلش صلّى اللّه علیه و آله و سلّم صلوات‏ فرست و به آرامى و وقار حركت كن،روایت شده:خدا از عرق زائر امام حسین علیه السّلام از هر قطره‏اى هفتاد هزار فرشته‏ خلق مى‏كند،كه خداى تعالى را تسبیح مى‏كنند و از خدا آمرزش مى‏خواهند براى او و زائران آن حضرت تا روز قیامت‏ برپا شود.دوم:از حضرت امام صادق علیه السّلام نقل شده چون به زیارت امام حسین علیه السّلام بروى،آن حضرت را محزون‏ و غمناك و ژولیده‏مو و غبارآلود و گرسنه و تشنه زیارت كن كه آن جناب با این احوال شهید شد و حاجات خود را بخواه و از كربلا بازگرد،و آن را وطن خود قرار مده.سوم:زائر در سفر زیارت آن حضرت توشه خود را از غذاهاى لذیذ مانند بریانى و حلواجات قرار ندهد،بلكه خواركش را نان با شیر یا ماست تهیّه ببیند. از امام صادق علیه السّلام روایت شده كه فرمود:شنیدم جماعتى به زیارت امام حسین علیه السّلام مى‏روند،و با خود سفره‏هایى برمى‏دارند كه در آنها بزغاله‏هاى بریان و حلواجات هست،اگر به زیارت قبر پدران یا دوستان خود بروند قطعا این خوراكیها را با خود برنمى‏دارند.در حدیث معتبر دیگرى نقل شده است كه امام صادق علیه السّلام به مفضل بن عمر فرمود:زیارت كنید امام حسین علیه السّلام را بهتر از آن است كه زیارت نكنید،و زیارت نكنید بهتر از آن است كه زیارت كنید،مفّضل عرضه‏ داشت:پشتم را شكستى!فرمود:و اللّه اگر به زیارت قبر پدران خود بروید،اندوهگین و غمناك مى‏روید،و به زیارت‏ آن حضرت كه مى‏روید سفره‏ها با خود برمى‏دارید،درحالى‏كه باید ژولیده‏مو و گردآلود بروید. مولّف گوید:پس براى اغنیا و تجّار چه اندازه شایسته است،كه این مطلب را در این سفر ملاحظه كنند و هرگاه در شهرهایى كه تا كربلا بین راه ایشان است،عدّه‏اى از دوستانشان ایشان را دعوت و میهمانى مى‏كنند و در زمان حركت‏ سفره‏هاى آنان را از پخته‏هاى لذیذ،و مرغ بریان و سایر غذاها پر مى‏كنند،نپذیرند و بگویند:ما مسافر كربلا هستیم،و براى ما تغذیه به این غذاها شایسته نیست.شیخ كلینى روایت كرده:بعد از شهادت حضرت سیّد الشّهدا علیه السّلام‏ همسر كلبیّه آن حضرت اقامه عزا نمود،گریست و سایر زنها و خدمتكاران گریستند،تا حدى كه اشكهاى آنها خشك‏ شد،از جایى براى آن مخدّره«جونى»هدیه فرستادند،كه معنى آن را مرغ قطا گفته‏اند،این هدیه براى این بود كه‏ از خوردن آن در گریستن بر امام حسین علیه السّلام قوّت بگیرند،چون آن بانوى محترمه آن را دید پرسید چیست؟گفتند: هدیه‏اى است كه فلانى براى شما فرستاده،تا در ماتم امام حسین علیه السّلام به آن استعانت بجویید،فرمود:«ما كه در جشن‏ عروسى نیستیم،ما را چه به این خوراك؟»پس دستور داد تا آن را از خانه بیرون بردند. چهارم:از مسائلى كه در سفر زیارت امام حسین علیه السّلام مستحب است،تواضع و فروتنى و خشوع و راه رفتن همانند بنده ذلیل است،پس كسانى كه در راه زیارت آن حضرت،بر این مركبهاى جدید سوار مى‏شوند،باید خیلى متوجه‏ خود باشند،كه بر سایر زائران و بندگان خدا،كه به سختى و مشقّت به كربلا مى‏روند،بزرگى ننمایند و تكبّر نورزند و آنان‏ را زه چشم حقارت نبینند.علما در احوال اصحاب كهف نقل كرده‏اند كه آنها از خاصان دقیانوس و به منزله وزارى او بودند وقتى حق تعالى رحمت خود را شامل حال آنها فرمود،و به فكر خداپرستى و اصلاح كار خود برآمدند،مصلحت خویش را در این دیدند،كه از مردم كناره گیرند،و در غارى پناه گرفته به عبادت حق مشغول شوند،به این خاطر سوار بر اسبها شده، از شهر بیرون آمدند،همینكه سه میل راه رفتند،تملیخا كه یكى از آنان بود گفت:«برادران این راه،راه آخرت است‏ و باید به صورت ندارى و مسكنت رفت،و ملك و ریاست دنیا را كنار گذاشت،اكنون از اسبها پیاده شوید،و با پاى پیاده به درگاه حق روید،شاید خدا به شما رحم كند،و در كار شما گشایشى نصیب شما فرماید،همگى از اسبها خود پیاده‏ شدند،و آن افراد محترم و معظّم در آن روز،هفت فرسخ با پاى پیاده راه رفتند،تا پاهایشان مجروح و خون‏چكان شد! پس زائران قبر مطهر امام حسین علیه السّلام این واقعیت را در نظر داشته باشند،و بدانند شخص در این راه هرچه براى خدا تواضع كند،باعث رفعت مقام او خواهد شد،بنابراین در آداب زیارت آن جناب از امام صادق علیه السّلام روایت‏ شده:هركه پیاده به زیارت قبر امام حسین علیه السّلام برود،حق تعالى براى او به عدد هر گام هزار حسنه مى‏نویسد،و هزار گناه‏ را از او محو مى‏كند،و براى او هزار درجه در بهشت بلند مى‏كند،چون به شطّ فرات رسیدى غسل كن و پایت را برهنه‏ نما،و كفشهاى خود را در دست گیر،و راه برو همانند راه رفتن بنده‏اى خوار. پنجم:اگر در بین راه زائر پیاده‏اى را دید،كه وامانده و خسته شده،و از او كمك خواست تا تواند در كار او اهتمام ورزد و او را به منزل رساند،و مبادا كه او را سبك شمارد،و به او بى‏اعتنایى كند.شیخ كلینى به سند معتبر از ابو هارون روایت‏ كرده:من در خدمت امام صادق علیه السّلام بودم،به جمعیتى كه نزد ایشان بودند فرمود:شما را چه شده كه به ما استخفاف‏ مى‏نمایید؟از میان آنها مردى از اهل خراسان برخاست و گفت:پناه مى‏بریم به خدا از این كه ما به شما یا به چیزى‏ از امر شما استخفاف كنیم و آن را كوچك شماریم،فرمود:آرى تو خودت یكى از آنانى هستى،كه سبك شمردى و خوار كردى مرا!آن مرد گفت:به خدا پناه مى‏برم كه من شما را خوار كرده باشم.فرمود:واى بر تو،وقتى كه نزدیك به‏ جحفه بودیم،آیا نشنیدى كه فلان كس به تو گفت:مرا به اندازه یك میل راه سوار كن،به خدا سوگند من از پیمودن راه‏ خسته شدم،به خدا قسم تو سر به سوى او بلند نكردى،و او را سبك شمردى،و هركه مؤمنى را خوا ركند ما را خوار كرده،و حرمت ما را تباه كرده است!!مؤلف گوید:ما در فصول گذشته در آداب زیارت،در ادب نهم كلامى با روایتى‏ از على بن یقطین كه مناسب با این مقام است ذكر كردیم،به آنجا رجوع كن،كه در آن روایت موعظه نیكویى است‏ و این ادب كه در اینجا ذكر شد،اختصاص به زائران امام حسین علیه السّلام ندارد،ولى چون این مطلب در راه زیارت‏ آن حضرت بسیار اتفاق مى‏افتد،به این خاطر آن را در اینجا ذكر كردیم. ششم:از ثقه جلیل القدر محمّد بن مسلم روایت شده است كه به حضرت باقر علیه السّلام عرض كرد:ما زمانى كه به زیارت پدرتان‏ حسین بن على علیه السّلام مى‏رویم آیا چنین است كه در حج خانه خداییم؟فرمود:آرى،عرضه داشت:پس آنچه بر حاجیان‏ لازم است بر ما لازم است؟فرمود:بر تو لازم است با هركه رفیق توست نیكو مصاحبت كنى،و بر تو لازم است كه‏ كم سخن بگویى،مگر سخن خیر،و بر تو لازم است كه بسیار یاد خدا كنى و لازم است كه جامه‏هایت پاكیزه باشد،و پیش از آن‏كه داخل حایر شوى غسل كنى،و لازم است كه با خشوع و رقّت باشى و نماز بسیار بخوانى و بر محمّد و آل محمّد صلوات‏ بسیار فرستى،و باید خود را از چیزهایى كه سزاوار تو نیست حفظ كنى،و دیده‏ات را از حرام و شبهه بپوشانى،و به برادران‏ مؤمن پریشان خود احسان كنى،و اگر كسى را ببینى كه خرجى‏اش تمام شده از او دستگیرى كرده،و خرجى خود را بین او و خود به طور برابر قسمت كنى و تقیّه بر تو لازم است كه قوام دین تو به آن است،و همچنین پرهیز از امورى كه خدا از آنها نهى فرموده و خصومت و بسیار قسم خوردن و مجادله و منازعه‏اى كه در آن سوگند باشد ترك كنى،چون چنین رفتار كنى‏ به اندازه ثواب حج و عمره براى تو تمام مى‏شود و از جانب كسى‏كه به مال خرج كردن،و از اهل خود دور افتادن طلب‏ ثواب او كرده‏اى،مستوجب مى‏شوى به اینكه به آمرزش گناهان و رحمت و خشنودى خدا به وطن بازگردى. هفتم:در روایت ابو حمزه ثمالى(رضوان اللّه علیه)،از امام صادق علیه السّلام باب زیارت حضرت امام حسین علیه السّلام نقل شده: چون به نینوا رسیدى بارهاى خود را در آنجا بگذار،و به خود روغن ممال،و به چشم سرمه مكش،و گوشت مخور،البته تا زمانى‏كه در آنجا اقامت دارى. هشتم:غسل كردن با آب فرات است،كه روایات در فضیلت آن بسیار وارد شده،در حدیثى از امام صادق علیه السّلام نقل شده:هركه به آب فرات غسل كند و قبر امام حسین علیه السّلام را زیارت كند،از گناهان خالى شود،همانند روزى كه از مادر متولد شده اگرچه گناهانش از گناهان كبیره بوده باشد و روایت شده:خدمت آن حضرت عرض شد،كه بسا شود كه ما به زیارت قبر امام حسین علیه السّلام برویم و غسل زیارت به سبب سرورى هوا یا غیر آن بر ما دشوار باشد،فرمود:هركه در فرات غسل كند و حضرت‏ حسین علیه السّلام را زیارت نماید،آن‏قدر از فضیلت براى او نوشته شود كه به شماره درنیاید.از بشیر دهّان روایت شده:امام‏ صادق علیه السّلام فرمود:هركه به زیارت قبر حسین بن على علیه السّلام برود،پس وضو بگیرد و در فرات غسل كند،قدمى بر ندارد و قدمى نگذارد مگر آنكه حق تعالى براى او حجّ و عمره بنویسد و در بعضى از روایات آمده:غسل كن از فرات،از جایى كه برابر قبر آن حضرت واقع‏ شودو چنان‏كه از بعضى روایات استفاده مى‏شود خوب است چون به فرات برسد صد مرتبه اللّه اكبر و صد مرتبه لا اله الاّ اللّه‏ و صد مرتبه صلوات بر پیامبر و آل آن حضرت فرستد.نهم:چون خواستى وارد حایر مقدّس شوى،از درى كه در جانب مشرق قرار دارد وارد شو،چنان‏كه امام صادق علیه السّلام به یوسف كنّاسى فرمودند.دهم:در روایت ابن قولویه آمده:امام صادق علیه السلام به مفضل بن عمر فرمود:اى مفضّل‏ چون به قبر امام حسین علیه السّلام رسیدى بر در روضه بایست و این كلمات را بخوان كه تو را به هر كلمه نصیبى از رحمت الهى خواهد بود:
السَّلامُ عَلَیْكَ یَا وَارِثَ آدَمَ صَفْوَةِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا وَارِثَ نُوحٍ نَبِیِّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا وَارِثَ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا وَارِثَ مُوسَى كَلِیمِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا وَارِثَ عِیسَى رُوحِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا وَارِثَ مُحَمَّدٍ حَبِیبِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا وَارِثَ عَلِیٍّ وَصِیِّ رَسُولِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا وَارِثَ الْحَسَنِ الرَّضِیِّ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا وَارِثَ فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الشَّهِیدُ الصِّدِّیقُ السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الْوَصِیُّ الْبَارُّ التَّقِیُّ السَّلامُ عَلَى الْأَرْوَاحِ الَّتِی حَلَّتْ بِفِنَائِكَ وَ أَنَاخَتْ بِرَحْلِكَ السَّلامُ عَلَى مَلائِكَةِ اللَّهِ الْمُحْدِقِینَ بِكَ أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلاةَ وَ آتَیْتَ الزَّكَاةَ وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَیْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ عَبَدْتَ اللَّهَ مُخْلِصا حَتَّى أَتَاكَ الْیَقِینُ السَّلامُ عَلَیْكَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ.
سلام بر تو اى وارث آدم برگزیده خدا،سلام بر تو اى وارث نوح پیامبر خدا سلام بر تو اى وارث ابراهیم دوست خدا،سلام بر تو اى وارث موسى همسخن‏ خدا،سلام بر تو اى وارث عیسى روح خدا،سلام بر تو اى وارث محمّد حبیب‏ خدا،سلام بر تو اى وارث على،جانشین رسول خدا،سلام بر تو اى وارث حسن‏ آن پیشواى پسندیده،سلام بر تو اى وارث فاطمه دختر رسول خدا،سلام بر تو اى‏ شهید صدّیق،سلام بر تو اى جانشین نیكوكار با تقوا،سلام بر ارواحى كه به آستانت فرود آمدند،و به درگاهت بار انداختند،سلام بر فرشتگان خدا كه گرداگرد تواند،شهادت‏ مى‏دهم كه تو نماز برپاداشتى،و زكات پرداختى،و امر به معروف و نهى از منكر نمودى و خدا را خالصانه عبادت كردى،تا مرگ تو را دررسید،سلام و رحمت و بركات خدا بر تو باد.
سپس به سوى قبر روانه‏ مى‏شوى،و به هر گامى كه بر مى‏دارى یا مى‏گذارى،همانن ثواب كسى را دارى كه در راه خدا در خون خود دست‏و پا زده باشد چون نزدیك قبر رسیدى به قبر دست بمال و بگو:
السَّلامُ عَلَیْكَ یَا حُجَّةَ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ وَ سَمَائِهِ.
سلام بر تو اى حجّت‏ خدا در زمین و آسمانش.
پس از آن از قبر فاصله گرفته متوجه نماز مى‏شوى،و به هر ركعت كه‏ نزد آن حضرت بجا مى‏آورى همانند ثواب كسى را دارى،كه هزار مرتبه حج و عمره انجام داده و هزار بنده آزاد كرده‏ و هزار مرتبه همراه پیامبر مرسل،براى خدا به جهاد برخاسته باشد.یازدهم:از ابو سعید مدائنى نقل شده:خدمت امام‏ صادق علیه السّلام مشرّف شده،پرسیدم:به زیارت قبر امام حسین علیه السّلام بروم؟آرى برو به زیارت قبر امام حسین علیه السّلام فرزند رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم نیك‏ترین نیكان و پاكیزه‏ترین پاكیزگان و نیكوكارترین نیكوكاران و چون آن حضرت را زیارت كنى،نزد سر آن حضرت هزار مرتبه تسبیح امیر مؤمنان علیه السّلام و نزد پاى آن حضرت هزار مرتبه تسبیح حضرت فاطمه علیها السّلام را بخوان،پس كنار آن حضرت دو ركعت نماز بخوان و در آن دو ركعت سوره‏هاى(یس)و(الرّحمن)را قرائت كن چون این عمل را بجا آورى‏ ثواب بزرگى براى تو خواهد بود،گفتم:فدایت شودم:تسبیح على و فاطمه علیهما السّلام را به من بیاموز،فرمود:باشد اى، ابو سعید،تسبیح على علیه السّلام این است:
سُبْحَانَ الَّذِی لا تَنْفَدُ خَزَائِنُهُ سُبْحَانَ الَّذِی لا تَبِیدُ مَعَالِمُهُ سُبْحَانَ الَّذِی لا یَفْنَى مَا عِنْدَهُ سُبْحَانَ الَّذِی لا یُشْرِكُ أَحَدا فِی حُكْمِهِ سُبْحَانَ الَّذِی لا اضْمِحْلالَ لِفَخْرِهِ سُبْحَانَ الَّذِی لا انْقِطَاعَ لِمُدَّتِهِ سُبْحَانَ الَّذِی لا إِلَهَ غَیْرُهُ.
منزّه است آن‏كه خزانه‏هایش تمام نمى‏شود،منزّه است آن‏كه‏ نشانه‏هایش نابود نمى‏گردد،منزّه است آن‏كه هرچه نزد اوست فنا نمى‏پذیرد،منزّه است آن‏كه هیچ‏كس را در حكمش شریك قرار نمى‏دهد،منزّه است آن‏كه براى فخرش از هم‏پاشیدگى نیست،منزّه است آن‏كه براى دورانش انقطاعى وجود ندارد،منزّه است‏ آن‏كه معبودى جز او نیست.
و تسبیح حضرت فاطمه علیها السّلام چنین است
سُبْحَانَ ذِی الْجَلالِ الْبَاذِخِ الْعَظِیمِ سُبْحَانَ ذِی الْعِزِّ الشَّامِخِ الْمُنِیفِ سُبْحَانَ ذِی الْمُلْكِ الْفَاخِرِ الْقَدِیمِ سُبْحَانَ ذِی الْبَهْجَةِ وَ الْجَمَالِ سُبْحَانَ مَنْ تَرَدَّى بِالنُّورِ وَ الْوَقَارِ سُبْحَانَ مَنْ یَرَى أَثَرَ النَّمْلِ فِی الصَّفَا وَ وَقْعَ الطَّیْرِ فِی الْهَوَاءِ
منزّه است صاحب شوكت و والایى و بزرگى‏ نزّه است صاحب عزّت بلند مقام فرازمند،منزّه است صاحب فرمانروایى گرانمایه ازلى،منزّه است صاحب‏ حسن و جمال،منزّه است آن‏كه خود را با نور و وقار پوشانده،منزّه است آن‏كه جاى پاى مورچه را بر سنگ صاف،و ردّ پاى عبور پرنده را در هوا مى‏بیند.
دوازدهم:نماز واجب و مستحبّ را نزد قبر امام حسین علیه السّلام بخواند،زیرا نماز نزد آن حضرت مورد قبول است.سیّد ابن طاووس‏ فرموده:با تمام وجود بكوش كه نماز واجب و مستحب در حایر شریف از تو فوت نشود،همانا روایت شده:نماز واجب نزد آن حضرت برابر است با حج و نماز مستحب مساوى است با عمره.مؤلف گوید:ثواب بسیارى براى نماز در حایر شریف در روایت مفضّل گذشت.در روایت معتبرى از امام صادق علیه السّلام نقل شده:هركه آن حضرت را زیارت كند و دو ركعت یا چهار ركعت نماز نزد آن حضرت بجا آورد ثواب حج و عمره براى او نوشته مى‏شود.آنچه از روایات ظاهر مى‏شود این است كه نماز زیارت و غیر آن را در پشت قبر و بالاى سر بجا آوردن،هر دو خوب است،و اگر بناى‏ خواندن در بالاى سر را دارد،عقب‏تر بایستد كه محاذى اصل قبر مقدّس نباشد.در روایت ابو حمزه ثمالى از امام صادق علیه السّلام‏ آمده:نزد سر آن حضرت دو ركعت نماز بگذارد،در ركعت اول پس از سوره حمد سوره یس و در ركعت دوم پس از سوره حمد سوری الرّحمن بخوان و اگر خواهى پشت قبر این نماز را به جاى آر.و البته در بالاى سر بهتر است،چون از این نماز فراغت یافتى،هرچه نماز مى‏خواهى بخوان،ولى از این دو ركعت نماز زیارت،نزد هر قبرى كه زیارت كنند نباید غفلت ورزید.ابن قولویه از امام باقر علیه السّلام روایت كرده كه به شخصى فرمود:اى فلان تو را چه مانع است،كه هرگاه‏ حاجتى برایت روى دهد،نزد قبر حسین صلوات اللّه علیه بروى،و چهار ركعت نماز نزد او بخوانى،آنگاه حاجت خود را از خدا بخواهى به درتى كه نماز واجب نزد آن حضرت برابر با حجّ،و نماز مستحبّ مساوى با عمره است.


::
نویسنده : مهدی زنجانچیان
تاریخ : پنجشنبه 16 مرداد 1393
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
How do you grow? شنبه 14 مرداد 1396 02:00 ق.ظ
It's hard to find knowledgeable people in this particular topic, but you sound like
you know what you're talking about! Thanks
foot pain graph شنبه 17 تیر 1396 02:37 ب.ظ
Right here is the right website for everyone who really wants to find out about this topic.
You understand a whole lot its almost hard to argue with you
(not that I personally would want to?HaHa). You definitely put a new spin on a topic
that's been written about for years. Wonderful stuff,
just wonderful!
foot pain during yoga دوشنبه 12 تیر 1396 12:54 ق.ظ
Hello my family member! I want to say that this article is awesome, great written and include almost all vital infos.
I'd like to look more posts like this.
aboriginalfacto34.jimdo.com سه شنبه 26 اردیبهشت 1396 11:28 ب.ظ
Hi there, constantly i used to check webpage posts here in the
early hours in the morning, as i love to find out more and more.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر